środa, 3 stycznia 2018

Migrena - jak ugasić ból głowy - jak zapobiegać?


 Ból głowy może skutecznie zepsuć dzień lub uprzykrzyć życie na całe tygodnie. Farmakologiczne środki na ból głowy szybko likwidują dolegliwości, ale stosowane codziennie lub bardzo często przez dłuższy czas mogą uszkodzić błonę śluzową przewodu pokarmowego. Ich działanie skuteczne może wspomagać lub nawet zastępować akupunktura.

 Ból głowy – przyczyny

 

Ból głowy może mieć dwojaki charakter:

Pierwotny

 

Kiedy ból pojawia się samoistnie i nie jest spowodowany chorobą, ale przyczyną może być stres, przemęczenie, przejedzenie, zmiany hormonalne w cyklu miesięcznym kobiety, głód. Dolegliwości o tym charakterze, które pojawiają się najczęściej, to napięciowy ból głowy i migrena powodująca jednostronny ból głowy. Najrzadziej notowany jest uciążliwy klasterowy ból głowy.

Wtórny

 

Ból pojawia się jako wynik innych nieprawidłowości w organizmie:
  • infekcji (np. powodujące ból głowy i karku zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych)
  • nowotworu
  • chorób układowych lub narządowych (np. nadciśnienie, którego skutkiem jest ból głowy z tyłu w okolicach potylicy);
  • powikłań poinfekcyjnych (np. ból głowy przy schylaniu się, który może być wywołany przez niewyleczone zapalenie zatok albo ból głowy z lewej lub prawej strony spowodowane neuralgią nerwu twarzowego);
  • zwyrodnień (np. ból głowy spowodowany chorobami kręgosłupa dotkniętego patologicznymi zmianami, które doprowadziły do ucisku na nerwy).

 Sposoby na ból głowy


Po wykluczeniu takich przyczyn jak infekcja, nadciśnienie, powikłanie poinfekcyjne czy choroba nowotworowa, możemy zastosować leczenie fizjoterapeutyczne. Terapia punktów spustowych, masaż manualny wraz zastosowaniem pola magnetycznego i naświetlania sollux może przynieść ulgę w bólach głowy. Zastosowanie fizjoterapii musi iść w parze z odpowiednim momentem wdrożenia leczenia by było skutecznym sposobem na ból głowy. Ból głowy należy przewidywać i wyprzedzać. Istnieją przyczyny bólu głowy, których powinniśmy starać się unikać: stres, przemęczenie, brak świeżego powietrza i ruchu, a czasami po prostu jest to głód. Wystarczy zrozumieć sygnały jakie wysyła organizm by skutecznie mu pomóc. Skoro wiemy, że stres jest powodem bólu głowy to przeanalizujmy w trakcie bólu głowy czy byliśmy narażeni na niego dzień przed wystąpieniem bólu głowy i kiedy następny raz wystąpi mocny stres musimy przewidzieć, że zaboli nas następnego dnia głowa - najlepiej wtedy wdrożyć jakąś metodę, a jest wiele metod zapobiegania bólom głowy. Spokojny odpoczynek, wypicie dużej ilości wody, zjedzenie lekkostrawnego i smacznego posiłku wraz z kilkoma wykonanymi relaksującymi ćwiczeniami przy otwartym oknie czy spacer na świeżym powietrzu powinny zapobiec bólowi głowy.

Istnieją też sygnały, z którymi musimy się zaprzyjaźnić i je rozpoznawać świadczące o nadchodzącym bólu głowy z powodu migreny: światłowstręt, uczucie mdłości, zawroty głowy, zaburzenie snu, apatia, czy PMS u kobiet. Najłatwiej wtedy sięgnąć po tabletkę bo skuteczniej reagować na mniejszy ból niż na większy " łatwiej zgasić zapałkę niż ognisko". Można również zawczasu udać się na masaż czy zabieg 10 minutowy polem magnetycznym ew. sollux.


Ból głowy narasta i nie warto czekać, aż minie - trzeba działać w jak najwcześniejszym stadium. Masaż punktów spustowych odpowiedzialnych za bóle głowy to bardzo dobra terapia działająca długodystansowo. Seria zabiegów polem magnetycznym i solluxem poprawia krążenie krwi w głowie co również uchroni nas przed każdym rodzajem bólu głowy. a


Jeśli podłożem bólu głowy jest zwyrodnienie kręgów, ucisk na system nerwowy należy zdawać sobie sprawę z dłuższej potrzeby leczenia i wykonywania masaży czy zabiegów fizykoterapeutycznych poprawiających kondycję organizmu w miejscach odpowiedzialnych za powstawanie bólu głowy. Terapia powinna być prowadzona wszechstronnie, gdyż tylko taka terapia jest skuteczna w leczeniu bólu głowy mającego przyczyny. Na całym świecie masażyści i fizjoterapeuci odnotowują bardzo wysoki procent skuteczności leczenia bólu głowy wg powyżej opisanych metod.

Nie sięgaj tylko po tabletki przeciwbólowe - 

zadziałaj inaczej i nie niszcz organizmu NLPZ


wtorek, 28 lutego 2017

Terapia punktów spustowych

Znacie to? Nagle, często w okolicy karku wyczuwacie pod palcami twarde, bolesne zgrubienie. Czasem boli tylko, gdy jest uciskane, a innym razem boli, boli i boleć nie przestaje uprzykrzając nam życie. Często w tym wypadku mamy do czynienia z punktami spustowymi. Niejednokrotnie powstają gdy niewłaściwie wykonujemy dany ruchów lub podczas przeciążenia. Na szczęście leczenie  jest stosunkowo proste, pod warunkiem, że pacjent wraz z terapeutą przeanalizują, co wywołuje reakcję oraz przedyskutują możliwości zmiany. Inaczej za każdym razem, gdy pacjent pojawi się w naszym gabinecie będzie doskwierał mu dokładnie ten sam ból.

Czym jest punkt spustowy?


Są to niewielkie, nadwrażliwe obszary w obrębie brzuśca mięśniowego lub powięzi mięśnia. Pod wpływem nacisku powodują tkliwość oraz ból mający charakter promieniujący lub rzutowany. Punkt spustowy to nic innego jak lokalne niedokrwienie. Brak dopływu krwi do tkanek skutkuje bólem – w ten sposób nasz organizm daje nam znać, że coś jest nie tak i trzeba to sprawdzić.

Punkty spustowe pojawia się w danym miejscu z różnych powodów. Często z powodu przeciążeń lub złych nawyków, na przykład posturalnych, które są powtarzane i utrwalane każdego dnia. Błędne koło może przerwać odnalezienie przyczyny oraz nauczenie prawidłowych nawyków. Częstym błędem jest umiejscowienie komputera gdzieś z boku biurka, gdzie aby na nim pracować trzeba rotować swój kręgosłup. Wystarczy zasugerować postawienie monitora i klawiatury na przeciwko lub zainwestowanie w krzesło obrotowe. Dzięki niemu będzie można obrócić całe ciało bez niepotrzebnego krzywienia się przez kilka godzin dziennie.

Czynniki wywołujące powstawanie punktów spustowych


Pojawiają się często w mięśniach narażonych na długotrwałe przeciążenia, stres oraz po urazach i mikro urazach, zaburzeniach układowych jak i pooperacyjnych, a także niewydolności mięśniowej. Usunięcie punktu spustowego nie jest równoznaczne z wyeliminowaniem czynników mających wpływ na jego aktywność.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że mamy do czynienia z dwoma rodzajami punktów spustowych. Mogą być one aktywne i boleć cały czas oraz promieniować na przykład do ramienia. Drugi rodzaj to punkty ukryte. Tutaj ból będzie się uaktywniał w chwili, gdy będziemy dotykać wrażliwego obszaru.

Objawy jednym mniej, innym bardziej znane


Punkty spustowe objawiają się bardzo różnie. W większości kojarzymy je z ostrym, nieprzyjemnym bólem w trakcie uciskania wrażliwych miejsc. Jednak to nie wszystko. Powstanie punktów spustowych może doprowadzić do ograniczenia biernego lub czynnego ruchu, osłabić mięśnie, a nawet wywoływać sztywność, która będzie się ustępować po treningu, spacerze lub innej formie ruchu. Ból będzie często promieniował. Innymi objawami są zaburzenia czucia głębokiego, równowagi oraz gorsza koordynacja mięśni, a nawet potliwość i gęsia skórka.

 Eliminacja punktów spustowych


Każdy dobry rehabilitant zacznie od wywiadu. Trzeba przede wszystkim odnaleźć przyczyny powstawania uprzykrzających nam życie dolegliwości. Na tej podstawie dobierze odpowiednie zabiegi. Często jest to masaż, który pomoże rozluźnić spięte mięśnie oraz rozgrzeje i poprawi ukrwienie. Na koniec wskazane jest zastosowanie relaksacji poizometrycznej, streching oraz hamowania manualne.

Osobiście preferuję ostatnią metodę. Polega ona na uciśnięciu bolących punktów. Dzięki temu zamykamy naczynia. W chwili zabrania ręki dochodzi do ich otwarcia i krew znów zaczyna w nich krążyć. Ucisk można powtórzyć kilkukrotnie. Zwykle już po pierwszym pacjenci czują dużą ulgę, choć początkowo ból może wydawać się być nie do zniesienia.

Zapraszam na terapię punktów spustowych do Centrum Regeneracji Ciała!

poniedziałek, 30 stycznia 2017

Masaż prenatalny - ulga dla bolących pleców.

"Masaż nienarodzonego dziecka w brzuchu mamy" - ty też miałaś takie skojarzenie, słysząc określenie "masaż prenatalny" po raz pierwszy? Nie ty jedna. Tymczasem masaż prenatalny to po prostu masaż kobiety ciężarnej. Nazwa jest więc dość niefortunna i nieprecyzyjna, ale sam zabieg uznawany przez lekarzy, położne i rehabilitantów za wskazany. Oczywiście pod warunkiem, że jest przeprowadzany przez specjalistę, który ma doświadczenie właśnie w taki rodzaju masażu i wiedzę na temat przebiegu ciąży.  Trzeba też koniecznie (!) upewnić się u ginekologa, że nie ma żadnych indywidualnych przeciwskazań.  

Ciężarna podczas masażu zazwyczaj siedzi lub leży na boku, rzadziej na plecach. Masażysta niezbyt intensywnie ugniata i głaszcze prawie całe ciało kobiety. A więc znów - wbrew temu, z czym wielu osobom się kojarzy zabieg, nie ogranicza się do okolic brzucha. Nie omija go jednak, podobnie jak okolic odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Te strefy traktuje jednak wyjątkowo delikatnie. Używa kosmetyków bezpiecznych dla ciężarnych, często bezwonnych bo zapachy często drażnią kobiety, będące w początkowym okresie ciąży.

Poniżej przedstawiamy listę korzyści płynących z masażu prenatalnego:

- masaż wykazuje wybitne właściwości relaksujące, jest to chwila wyjątkowego odpoczynku psychicznego dla kobiety w ciąży,
- działa przeciwobrzękowo i przeciwbólowo,
- jest to odnowa biologiczna dla przemęczonych stawów i mięśni.

Zrozumiałym jest, że dziecko czerpie z tych korzyści pełnymi garściami, bowiem współzależność matki i dziecka nie podlega dyskusji.


 Przeciwwskazaniami do masażu są:

- plamienia lub krwawienia w okresie całej ciąży,
- przyjmowane leki na podtrzymanie ciąży,
- pierwszy trymestr ciąży,
- ostatnie tygodnie ciąży (od 37 tygodnia ciąży).

Twoje ciało się zmienia



Celem masażu ciążowego jest zmniejszenie napięcia u przyszłej mamy - zarówno tego fizycznego, jak i psychicznego.  Jeśli jest dobrze wykonany może znacznie zmniejszyć poziom hormonów stresu. Poprawia ukrwienie skóry i pozytywnie wpływa na jej kondycję. Zapobiega obrzękom nóg, zmniejsza bóle kręgosłupa, stawów i głowy. Poprawia działanie układu krążenia i układu limfatycznego.
Specjaliści twierdzą, że na najlepsze efekty można liczyć poddając się takim zabiegom regularnie - co dwa-cztery tygodnie lub częściej o ile zaleci masaże lekarz.

Większość kobiet w ciąży cierpi na bóle pleców na odcinkach krzyżowym, piersiowym i szyjnym.


Bólom tym towarzyszą spore obrzęki nóg. Masaż ciążowy z powodzeniem jest wykonywany w krajach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. Cieszy się tam dużym zainteresowaniem i uznaniem przez lekarzy, fizjoterapeutów i położne.
Niestety w Polsce zabieg ten jest mało rozpowszechniony i korzysta z niego niewiele ciężarnych.
Smutne jest to, że niewielu specjalistów fizjoterapii w Polsce ma wiedzę na temat masażu prenatalnego i jego wpływu na samopoczucie kobiety. Niewiedza powoduje brak promocji zabiegu i udawanie, iż problem nie istnieje.
Kobiety ciężarne pozostają z problemem same i zmuszone do radzenia sobie z bólem domowymi sposobami wychodzą z założenia, że cierpienie jest normalnym elementem ciąży… Nic bardziej mylnego!!!


Masaż wykonywany jest bezboleśnie, delikatnymi, spokojnymi, płynnymi ruchami lekko ugniatając okolice karku i barków. Masaż wykonywany jest przez doświadczoną i przeszkoloną fizjoterapeutkę.

Ciąża i macierzyństwo to wyjątkowy czas dla kobiety


Okres macierzyństwa to wyjątkowy czas w życiu kobiety. Jest to również czas wyjątkowo dużych przeciążeń organizmu, którym trzeba stawić czoło. Podczas ciąży przyszłe mamy zmagają się z licznymi objawami bólowymi w obrębie kończyn i kręgosłupa. W znakomitej większości przypadków można ten dyskomfort zniwelować. Stawiamy na profilaktykę. Uważamy, że jedynie wyedukowana Pacjentka jest naprawdę świadoma i zabezpieczona przed zagrożeniami wynikającymi z niewłaściwego obciążania aparatu ruchu. Świadomość jak dbać o kręgosłup i stawy, jakich czynności i pozycji unikać oraz dlaczego warto zmienić niewłaściwe nawyki ruchowe ma w tym okresie szczególne znaczenie. W zespołach bólowych kręgosłupa oferujemy skuteczną i fachową pomoc. Bezpieczna, delikatna terapia ukierunkowana na problematykę kobiety ciężarnej pomaga likwidować zespoły bólowe i chroni przed ich nawrotem. 


Wszystkie panie z brzuszkiem potrzebują szczególnej opieki. Szczególnie te zestresowane swoją nową rolą. Bycie przyszłą mamą jest wyzwaniem i narzuca ograniczenia. Zmianie podlega styl życia, dieta, ale przede wszystkim zmienia się ciało kobiety. Osłabione mięśnie brzucha i zmniejszenie elastyczności wiązadeł międzykręgowych prowadzą do wystąpienia lordozy. Kręgosłup w odcinku lędźwiowym ściągany jest do przodu, brzuch wypina się, a pupa zaczyna odstawać. Odruchem w tej sytuacji jest odchylanie górnej części tułowia, co powoduje napięcie mięśni w dole pleców. Pojawia się ból.

Zapraszam na masaż prenatalny do Centrum Regeneracji Ciała

środa, 17 sierpnia 2016

Ból pleców w odcinku piersiowym - ból kręgosłupa piersiowego.



koci grzbiet i siad klęczny z wyprostowaniem ramion do przodu

Ból kręgosłupa piersiowego może być wynikiem zmian zwyrodnieniowych. Przyczyną bólu kręgosłupa piersiowego może być uraz, złe ułożenie, dyskopatia. Ćwiczenia na kręgosłup piersiowy to jedna z form leczenia. Na ból w kręgosłupie piersiowym zaleca się ćwiczenia wzmacniające mięśnie, rozciągające i oddechowe.


Dlaczego boli kręgosłup piersiowy?


Kręgosłup w odcinku piersiowym stanowi ważny element budowy naszego ciała, ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie wielu narządów i przyczynia się do tworzenia poprawnej postawy ciała. Jest najdłuższym odcinkiem kręgosłupa i składa się z 12 kręgów piersiowych, dzięki temu to właśnie na jego poziomie uwidaczniają się najczęściej wszelkie skrzywienia.
Ból w odcinku piersiowym kręgosłupa występuje rzadziej niż w innych odcinkach kręgosłupa. Dolegliwości bólowe kręgosłupa najrzadziej występują właśnie w odcinku piersiowym, znacznie częściej zgłaszane są w obrębie kręgosłupa szyjnego bądź lędźwiowego. Kręgosłup piersiowy pełni bardzo ważną rolę w oddychaniu, wynika to z bezpośredniego połączenia z żebrami oraz znajdującymi się między nimi mięśniami międzyżebrowymi.
Kręgi piersiowe są narażone na występowanie zmian zwyrodnieniowych tak samo jak w odcinku szyjnym czy lędźwiowym, co może znacznie przyczynić się do wystąpienia problemów w tym odcinku. Zarówno nieprawidłowa pozycja, źle ułożone ciało, bezpośredni uraz, przebyte choroby (takie jak choroba Scheuermanna – młodzieńcza kifoza), dyskopatie, wzmożone napięcie mięśni przykręgosłupowych mogą przyczynić się do pojawienia się wielu dolegliwości na poziomie piersiowego odcinka kręgosłupa.




Ćwiczenia na ból kręgosłupa



Ćwiczenia na kręgosłup piersiowy, które są nakierowane na bolący kręgosłup może wykonywać każdy, niezależnie od płci czy wieku oraz rodzaju dolegliwości. Ćwiczenia mają w pozytywny sposób wpłynąć na jego funkcjonowanie, poprawić komfort życia i zapobiegać nieprzyjemnym dolegliwością, z których mogą powstać niebezpieczne powikłania.
Szczególnie powinny zadbać o kręgosłup osoby, u których występują ostre, przeszywające dolegliwości bólowe lokalizujące się najczęściej między łopatkami, u których pojawia się problem z oddychaniem (główne problem z nabraniem powietrza), u których objawy nasilają się podczas wysiłku fizycznego oraz pojawiają się uczucia nietypowe o charakterze mrowienia i drętwienia.
Często przyjmowana pozycja siedząca, czy to za biurkiem czy komputerem oraz garbienie się znacznie wpływa na pojawienie się powyższych dolegliwości. Dlatego bardzo ważnym elementem w codziennym postępowaniu są ćwiczenia na bolący kręgosłup, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia bólów.



Jakie ćwiczenia na kręgosłup piersiowy?


Trzeba pamiętać, że każda aktywność czy to spacer, czy bieganie, czy pływanie w pozytywny sposób wpływają na funkcjonowanie całego kręgosłupa. Jednak w zależności od tego jaki cel chcemy osiągnąć, możemy wykonać ćwiczenia na kręgosłup piersiowy. Wygodnym wyjsciem jest uzupełnienie ćwiczeń masażem i zabiegai fizykoterapeutycznymi - Centrum Rehabilitacji Ciała gwarantuje w/w zabiegi.
Ćwiczenia mobilizujące odcinek piersiowy kręgosłupa – które mają na celu mobilizację w odcinku piersiowym, rozluźnienie mięśni przykręgosłupowych i zmniejszenie ogólnego napięcia. Przykładem takiego ćwiczenia jest popularny koci grzbiet wykonywany chociażby w pozycji klęku podpartego.
Ćwiczenia na wzmocnienie odcinka piersiowego kręgosłupa – mają na celu wzmocnienie mięśni przykręgosłupowych i tkanek okołostawowych. Wykorzystywane bardzo często u osób z niestabilnością oraz małą stabilizacją w okolicy tułowia. Głównie wykorzystuje się trening izometryczny, polegający na napinaniu mięśni bez zmiany długości ich włókien. Przykładem może być chociażby umiejętność przyjęcia prawidłowej, wyprostowanej postawy i odpowiednim napięciu mięśni.
Ćwiczenia oddechowe – które mają na celu uruchomienie mięśni oddechowym, między innymi międzyżebrowych, które są w bliskim położeniu z kręgami położone w odcinku piersiowym kręgosłupa. Ćwiczenia oddechowe powodują również lepsze natlenowanie tkanek zwiększając ich wydajność podczas pracy.
Ćwiczenia rozciągające odcinek piersiowy kręgosłupa – które mają na celu rozluźnienie mięśni oraz tkanek okołostawowych i przykręgosłupowych, uelastycznienie tkanek miękkich, rozluźnienie powięzi i przywrócenie prawidłowego napięcia. Przykładem takiego ćwiczenia jest maksymalne pochylenie tułowia w przód i wyciągnięcie rąk do przodu w pozycji siadu klęcznego.




Jak zapobiegać bólowi w kręgosłupie piersiowym?


Aby kręgosłup prawidłowo funkcjonował, należy pamiętać o tym jak ważny jest ruch oraz zdrowy styl życia. Jakakolwiek aktywność ruchowa wspomaga funkcje kręgosłupa poprzez wzmocnienie mięśnie, zwiększenie stabilizacji poprzez wypracowanie gorsetu mięśniowego oraz zachowa jego pełną ruchomość. Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia dolegliwości w tym odcinku trzeba pamiętać o:

  • prawidłowej postawie ciała (nie garbić się);
  • prawidłowym ułożeniu podczas siedzenia przy biurku czy komputerze;
  • unikaniu długotrwałych pozycji zgięciowych (schylania się);
  • unikaniu przeciążeń, które kumulują się w odcinku piersiowym kręgosłupa;
  • rozluźnianiu mięśni przykręgosłupowych;
  • unikaniu bezpośrednich upadków na plecy;
  • wykonywaniu ćwiczeń oddechowych;
  • wybraniu prawidłowego materaca do spania, który pozwolić zachować naturalne krzywizny kręgosłupa.

Jeżeli nie możesz sam pomóc sobie samymi ćwiczeniami wspomóż się masażem i pomocą fizjoterapeuty. W Centrum Regeneracji Ciała zaproponujemy Ci zabiegi i ćwiczenia dostosowane indywidualnie do Twojego schorzenia. Zapraszam!